Friday 23 December 2011

Takdir Yang Tertulis-bahagian 2


Aku bingung.Tidak tahu apa yang harus aku lakukan sekarang,segala-galanya bagaikan sia-sia sahaja.Kemoterapi,ubat-ubatan moden mahupun tradisional,semuanya telah dicuba,namun tiada perubahan yang boleh dibanggakan.Rindu benar pada alam persekolahan,kalau ikiutkan hati memang aku pergi jer ke sekolah,namun atas nasihat doctor serta opah dan atuk,aku disuruh berehat sahaja dirumah.Aku masih belum mampu menerima kenyataan aku sakit,entah mengapa hakikat ini terlampau pahit untuk ku telan,terasa bagai membunuh ku sedikit demi sedikit.Kedengaran telefon bimbit ku bordering.Lagu nyanyian Natasha Bedingfields “pocketful of sunshine” menari-nari memanggil ku.Bermakna betul lagu itu bagi aku,terlalu subjektif untuk ku ungkapkan dengan kata,namun sangat menangkap hatiku setiap masa.Tertera di skrin,nama Tania.NAK ANGKAT ATAU TAK?Kalau diangkat panggilan nie,mesti Tania akan menghentam aku dengan pelbagai persoalan.Namun jika tidak diangkat,dikatakan aku menyombong pula,mana janji sahabat dunia akhirat yang dicanangkan?Ku gagah jua,demi seorang sahabat..”Hai Tania,how are you girl,feeling good ha?””Dah kau tak payah nk pura-pura so happy go lucky dgn aku Are,baik kau terus terang kt aku,mana kau menghilang?kau sakit,are”soal Tania.Perlukah aku jujur,takpun membohongi Tania,sahabat sejati ku sendiri,keliru aku,tidak tahu harus apa ku respon.”Are,kau nie aku Tanya diam pula,dah kenapa ?bisu dah sekarang?”geram Tania menunggu respon ku.”Ehh aku tak ada apa-apa lah..aku demam biasa jer,lagipun aku ada urusan keluarga lah Tania.””Betul kau ni Are,tak tipu aku?macam tak logic urusan keluarga sampai 2 bulan kau tak dating sekolah..hurmm””Betul Tania,esok aku pergi sekolah yer..see u there,bye!”Aku terus off telefon aku,cuak pula takut ada yang lain mahu menyoal siasat.

Tepat jam 6.00 pagi,jam locengku berbunyi,ku buka mata,menuju ke bilik air.Ku tenung lama wajah ku di cermin,pucat bagai mayat hidup,tak berdarah!Arghh  persetan semua tuh,aku dah berjanji dengan Tania untuk ke sekolah,nanti bertambah curiga pula mereka.Aku tahu aku digelar “RATU PONTENG”,tapi ini bukan kehendakku sendiri.Aku sudah terlampau jauh dari kenormalan yang biasa ku lakukan sebelum-sebelum ini.Jika benar takdirku untuk pergi sebentar lagi,biarlah ku habisi sisa-sisa hidup dengan penuh kepuasan,kegembiraan,walaupun jauh di benak hati aku belum bersedia di jemput-NYA.Selesai membersihkan diri,aku menunaikan solat subuh,ku pohon doa agar diberi kekuatan dan diampuni dosa-dosaku,dan sudah tentu jangan KAU ambil nyawaku dulu..berikan ku kesempatan YA ALLAH..Ku sisir rambut kemas seperti selalu,namun kaget sebentar,rambut ku gugur,bukan sedikit tetapi begitu banyak sekali.Aku mengerti ini lah kesan kemoterapi yang aku jalani,berfikiran di dalam hati,sebentar sahaja mungkin aku sudah tidak berambut.Ehh pakai wig lah macam tuh kan?boleh jd “blonde”.Ketawa sendirian aku,ku oles lip balm bagi menutupi kelesuan wajah ku..Aku turun menuju ke meja makan,opah dan atuk terkejut melihat aku.”Are,nak pergi sekolah ker cu?Are larat ker?”soal opah.Aku hanya tersenyum dan menjamah sedikit mee goring yang opah buat.Ku cium tangan opah dan atuk.”Opah,atuk,Are  pergi dulu yer,Are saying opah dan atuk,”ku peluk erat kedua-duanya..Entah mengapa terasa begitu sayu untuk pergi.Abang Johan membuka kan pintu kereta untukku.Semasa dalam perjalanan menuju ke sekolah,abang Johan,pemandu untuk keluarga ku,namum sudah ku anggap seperti abang sendiri..bertanya”Diam jer Are,selalu kalau pagi-pagi dah riuh rendah dah”,”Tak der lah abang,mood tak sampai lagi nie,”jawabku.Padahal aku sendiri bingung sejak akhir-akhir ini aku pendiam pula,seprti keinginan untuk berbicara mati sejurus ku sakit.

 Kereta yang di pandu abang Johan tiba di pekarangan sekolahku,aku keluar dari kereta dan seraya berkata “Abang Johan,nanti Are balik sendiri okay,tak payah ambil Are.”Aku berdiri di hadapan kelasku,lama jugak terpacak kt situ.Inilah tempat yang paling aku rindui,kelas 5 Bestari,penuh memori suka duka aku di sini.Kelihatan Ezzim,Hazrul,Kavinna,dan juga Wendy sedang berbual di dalam kelas.Aku berjalan memasuki kelas,kelihatan semuanya terpana dengan kehadiran aku.Hazrul menyapa sambil mengelip-ngelipkan matanya “Ehh nie betul kau ni Are?mehh tolong cubit aku sikit”.Dengan selamba aku ketuk kepalanya dengan buku dan berkata”DAH PUAS HATI KAU AIYOL?””Weyh suruh cubit bukan ketuk,sakit lah ngok”jerit Hazrul,yang lain ketawa sahaja.Tepat jam 7.15 am,Tania dan Dania tiba,bergegas keduanya memelukku.”Sumpah aku tak percaya kau datang sekolah,lama gila kau main hide and seek dengan kitorang,ingat dah lupa kami dah kan Tania”,celoteh Dania sambil memuncungkan mulutnya.”Ishhh kau nie,dia datang,kau berleter pulak,nanti dia lari baru kau tahu dan,tak terkejar dah,marathon 1500 meter dah!”,sampuk Ezzim,lantas ketawa kami semua.Tiba waktu rehat,Ezzim bilang Puan Mariam hendak berjumpa dengan aku,sudah ku duga.Mesti dia nk soal selidik aku ni,gelabah pula aku nanti nak jawab apa hendaknya.Aku menuju ke ruangan bilik guru untuk bertemu dengan Puan Mariam.Kelihatan cikgu-cikgu lain menghendap-hendap melihat aku,di dalam hati aku,ni mesti ada yang membawa mulut ke sana sini nie,kalau tak,takkan nak tengok aku macam banduan terlepas.

“Ada apa mak call Mikail ni mak?Mikail banyak kerja dekat office mak.”                                                        “Kau ni Mikail kerja sampai tak ingat dunia,dah lupa kau ada anak?si Areanna tuh bukan anak kau ker?”marah opah dengar papa cakap macam tuh..Papa memang begitu kerja,kerja,kerja!Aku ni dah macam anak kucing,kucing pun tahu sayangkan anak.”Mak nie bukan apa mikail,balik jenguk anak kau,kesian dia,dia sakit Mikail,sakit”menitis air mata opah tanpa diduga.”Mak kalau si Are tuh sakit bawak lah dia ke hospital,saya kan bagi duit,kenapa tak cukup ker duit saya bagi?Nanti saya tambah lagi,dahlah mak saya ada meeting ni,nanti saya call balik,assalammualaikum”,talian diputusi.Opah benar-benar kecewa dengan sikap papa yang penting kan kemewahan semata-mata dna tidak mempedulikan keluarga.”Kenapa kau ni Mikail,anak kau dah nazak Mikail,hidup dia dah tak lama,kenapa kau masih macam nie,tak ada hati perut kau nie”,bicara opah sendirian sambil megesat air mata yang berlinangan.Opah menuju ke ruang tamu,kelihatan atuk sugul sekali,opah memandang atuk dan menggelengkan kepala.Atuk berkata”apalah nasib cucu kita kan yahh,abang tak tahu nak fikir apa lagi,dah dengan mak bapak dia yang tak ketahuan,dengan sakitnya lagi,sedih hati abang yahh”.”Yahh pon tak tahu lah abang,abang dah cuba call si Suraya?”                                                                                                                                    “Dah 10 kali abang telefon,tak berangkat langsung,entah-entah dia sengaja tak angkat tak.”                        “Kesian Are bang,dia Cuma ada kita aje,mak bapak bercerai-berai,dahtuh tak pedulikan dia pulak,apa nasib dia abang,bayangkan kalau kita tak ada,nauzubillah”.Kedua-duanya bingung tidak tahu harus apa yang dilakukan bagi membantu Areanna.

**nanti kan sambungannya lagi :)**

                                                               #milliondollargirl#

No comments:

Post a Comment